dr Przemysław Waszak
Kontakt: (56) 611 37 65, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Studia: 2001-2006, Katedra Historii Sztuki i Kultury, Wydział Nauk Historycznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praca magisterska: Krucyfiks mistyczny na Drzewie Życia w kościele św. Jakuba, pochodzący z kościoła dominikanów (św. Mikołaja) w Toruniu. Promotor: prof. dr hab. Tadeusz J. Żuchowski.
Doktorat: 2012, Wydział Nauk Historycznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Rozprawa: Snycerskie krucyfiksy na obszarze Państwa Krzyżackiego w XIV i pierwszej połowie XV wieku. Promotor: dr hab. Jarosław Jarzewicz, prof. UAM.
Zainteresowania badawcze: Obejmują przede wszystkim sztukę i kulturę średniowiecza, zgromadzeń zakonnych oraz literackich źródeł przedstawień rzeźbiarskich. Podstawowy obszar badań stanowi problematyka dotycząca krucyfiksów gotyckich z terenu Państwa Krzyżackiego, Królestwa Polskiego, także Austrii i Niemiec – kwestie stylowe, ikonograficzne oraz znaczenie i recepcja tych przedstawień pasyjnych. Istotna jest również metodologia oraz formy obrazowania i procesy kulturowe w realizacjach artystycznych innych epok, w tym także współczesności.
Wybrane publikacje:
Książka:
Krucyfiks z Kaplicy Jedenastu Tysięcy Dziewic w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Jego znaczenie i recepcja, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.
Artykuły naukowe:
1. Das dominikanische Kruzifix am Baum des Lebens in Thorn. Seine künstlerischen und theologischen Zusammenhänge, „Preussenland”, T. X, 2019, s. 57–83.
2. „Wstęp do historii sztuki” – przegląd najnowszej literatury, „Studia Historica Gedanensia”, [Podtytuł tomu: Historia w szkolnej ławce i w uniwersyteckiej auli. Nauczanie, kształcenie, wychowanie. Przeszłość i teraźniejszość, redakcja tomu: Anna Paner, Michał Kosznicki], X, 2019, s. 199-216.
3. Artistic landscape of the former State of the Teutonic Order in Prussia defined by the Gothic crucifixes, „Ordines Militares Colloquia Torunensia Historica. Yearbook for the Study of the Military Orders”, XXIV, 2019, s. 275–300.
4. Interpretations and Permanence – References to Medieval Artistic Solutions, [w:] The Middle Ages: Narratives of Art, Jarosław Wenta (red.), we współpracy z: Claire Orenduff i Magdalena Kopczyńska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Seria: Spatia Mediaevalia III. Studies in the Perception of Medieval Culture Publikacje Centrum Mediewistycznego Wydziału Nauk Historycznych UMK, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2019, s. 111–142.
5. Gotische umarmende Kruzifixe und deren geschnitzte Vertreter aus Würzburg, Suhl-Heinrichs und Helmstedt, „Mainfränkisches Jahrbuch für Geschichte und Kunst“, LXIX, 2017, s. 15–36.
6. W kręgu dyskusji o sztuce bizantyjskiej, „Klio: czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, XXXVII, 2016, s. 141–154.
7. Jak odczytywać rzeźby gotyckie? Trzy studia przypadku, „Wiadomości Historyczne”, LIX, 2016, nr 6, s. 14–17.
8. Późnobarokowy sobór św. Mikołaja w Sankt Petersburgu, dzieło Sawwy Iwanowicza Czewakińskiego na styku epok, „Sztuka i Kultura“, IV, 2016, s. 105–128.
9. Inkluzje spraw polityczno-społecznych i światopoglądowych w badaniach z zakresu historii sztuki średniowiecznej. Studia przypadku, „Świat Idei i Polityki”, XV, 2016, s. 477–491.
10. [Recenzja:] Die Schatzkammer des Deutschen Ordens, hrsg. v. Raphael Beuing, Quellen und Studien zur Geschichte des Deutschen Ordens, Bd. 70, Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, Weimar 2015, 409 pp., ISBN: 978-3-89739-746-0, „Ordines Militares − Colloquia Torunensia Historica. Yearbook for the Study of the Military Orders”, XXI, 2016, s. 229–232.
11. Gotyckie krucyfiksy „obejmujące” i ich snycerskie przykłady z Würzburga, Suhl–Heinrichs i Helmstedt, „Sztuka i Kultura”, II, 2014, s. 47–80.
12. Krucyfiks na Drzewie Życia z dominikańskiego kościoła św. Mikołaja w Toruniu – nowe spojrzenie, „Sztuka i Kultura”, I, 2013, s. 9–36.
13. Wspomnienie o Zygmuncie Waźbińskim, historyku sztuki, [w:] Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wspomnienia absolwentów. Plon drugiego konkursu ogłoszonego w 2010 r. przez Stowarzyszenie Absolwentów UMK, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011, s. 273–276.
14. Nadrenia-Palatynat oczami historyka sztuki, „Głos Uczelni. Pismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”, 2010, nr 5, s. 13.
15. Ideał uczonego. Autobiograficzny obraz naukowca, „Forum Akademickie”, 2009, nr 12, s. 58–59.
16. Wpis do katalogu z wystawy Zofii Karpińskiej / Catalogue Entry to Zofia Karpińska's Exhibition, [w:] Zofia Karpińska. Rysunki, pastele, kolaże, Zakład Poligraficzny „Drukpol”, Toruń 2001, s. 14-17.
Książka:
Krucyfiks z Kaplicy Jedenastu Tysięcy Dziewic w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Jego znaczenie i recepcja, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.
Artykuły naukowe:
1. Artistic landscape of the former State of the Teutonic Order in Prussia defined by the Gothic crucifixes, „Ordines Militares Colloquia Torunensia Historica. Yearbook for the Study of the Military Orders”, XXIV, 2019, s. 275–300.
2. Gotische umarmende Kruzifixe und deren geschnitzte Vertreter aus Würzburg, Suhl-Heinrichs und Helmstedt, „Mainfränkisches Jahrbuch für Geschichte und Kunst“, LXIX, 2017, s. 15–36.
3. W kręgu dyskusji o sztuce bizantyjskiej, „Klio: czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, XXXVII, 2016, s. 141–154.
4. Jak odczytywać rzeźby gotyckie? Trzy studia przypadku, „Wiadomości Historyczne”, LIX, 2016, nr 6, s. 14–17.
5. Późnobarokowy sobór św. Mikołaja w Sankt Petersburgu, dzieło Sawwy Iwanowicza Czewakińskiego na styku epok, „Sztuka i Kultura“, IV, 2016, s. 105–128.
6. Inkluzje spraw polityczno-społecznych i światopoglądowych w badaniach z zakresu historii sztuki średniowiecznej. Studia przypadku, „Świat Idei i Polityki”, XV, 2016, s. 477–491.
7. [Recenzja:] Die Schatzkammer des Deutschen Ordens, hrsg. v. Raphael Beuing, Quellen und Studien zur Geschichte des Deutschen Ordens, Bd. 70, Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, Weimar 2015, 409 pp., ISBN: 978-3-89739-746-0, „Ordines Militares − Colloquia Torunensia Historica. Yearbook for the Study of the Military Orders”, XXI, 2016, s. 229–232.
8. Gotyckie krucyfiksy „obejmujące” i ich snycerskie przykłady z Würzburga, Suhl–Heinrichs i Helmstedt, „Sztuka i Kultura”, II, 2014, s. 47–80.
9. Krucyfiks na Drzewie Życia z dominikańskiego kościoła św. Mikołaja w Toruniu – nowe spojrzenie, „Sztuka i Kultura”, I, 2013, s. 9–36.
10. Wspomnienie o Zygmuncie Waźbińskim, historyku sztuki, [w:] Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wspomnienia absolwentów. Plon drugiego konkursu ogłoszonego w 2010 r. przez Stowarzyszenie Absolwentów UMK, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011, s. 273–276.
11. Nadrenia-Palatynat oczami historyka sztuki, „Głos Uczelni. Pismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”, 2010, nr 5, s. 13.
12. Ideał uczonego. Autobiograficzny obraz naukowca, „Forum Akademickie”, 2009, nr 12, s. 58–59.
Wpis do katalogu z wystawy Zofii Karpińskiej / Catalogue Entry to Zofia Karpińska's Exhibition, [w:] Zofia Karpińska. Rysunki, pastele, kolaże, Zakład Poligraficzny „Drukpol”, Toruń 2001, s. 14-17.